onsdag 23. november 2011

Helge Elg danser i skogen

Maurene har hatt dyredans i Gråebinskogen i dag, der de skulle lære seg litt om hvordan forskjellige dyr beveger seg. De har sett på bilder av dyrene og en av de voksne har hatt ulike dyreroller og snakket med barna. Først lekte hun elg og gjorde dette med å gå inn i rollen som Helge Elg: "Hei, jeg heter Helge Elg og jeg har store horn og lange bein, og har det ikke så travelt, bare jeg kan spise litt granbar.... Er det noen her som har sett noe granbar foresten??" En av ungene utbryter: Pappa`n min jakter elg, han skyter på de. "Oj" sier Helge Elg, "Da må jeg løpe avsted med de lange beina mine..." Et nytt bilde blir vist, denne gangen av en hare, den voksne går inn i rollen som en spretten og glad harepusen som har litt store fortenner og som er litt redd for at noen skal komme å skremme den, har litt småskvettne bevegleser, men eg glad for at det snart kommer snø og den kan gjemme seg i det hvite.... vinterpelsen er jo hvit. Da kommer det kjapt fra barnet igjen: "Pappa`n min jakter på harer han". Harenpusen skvetter opp og hopper avsted. Og "inn kommer det" både lure rever, store søvnige bjørner og en sulten blåmeis som lurer på om ungene snart skal finne frem det gode solsikkefrøet de pleier å ha på fuglebrettet. Barnet med en jegerpappa er stille og følger godt med, helt til Petter Rådyr kommer sprettende på lette bein, da sier barnet; "Pappa`n min pleier å skyte på rådyr han..."


Her er vi i full gang med dyredansen

Etterpå laget vi dyredans og vi lusket, luntet og hoppet og spratt rundt i Gråbeinskogen og lekte forskjellige dyr. Og helt til slutt var vi litt apekatter, for det ville barna gjerne være. Å være ape er sikkelig gøy, for de har masse av både bevegelse og lyd.

Vi har sjekket krokodillebekken for krokodiller også, men i dag var det nesten ingen der... bare noen gamle som var stive som stokker. Så da kunne vi fiske litt....

Vi prøver fiskelykken i bekken, men det var dårlig bett.
Bare en og annen "lauæbbar"
Også har vi fått oss ny tarzanhuske, og den er populær. Men siden vi har blitt ganske store nå, så er vi blitt enda flinkere og vente på tur. Og hvis vi er uenige sp kan vi jo bare elle litt om hvem som skal huske først. Og om vi ikke husker helt alle ordene i ellinga, så kan vi jo bare si: "Elle, melle deg forteller, skipet går sim salla bim, du er ute."Og la den andre få huske først.....

Opp-ned omtrent, på Tarzan-huska

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar