fredag 12. juli 2013

Mer vannspyling, ha-det-kos og grønnsaker.

"Duuuu, det var jammen bra du kom i dag!" Seniorgutten titter opp på den voksne og smiler mens han fortsetter. "For du skjønner det at i dag er det den siste dagen min i barnehagen og hadde ikke du kommet hadde ikke du fått noen ha-det kos..."
"Da var det bra både du og jeg kom" svarer den voksne - "for en ha-det kos trenger vi begge to".
"Ja også har jeg med is, men vi må spise mat først da", smiler gutten lurt.
Det er både stas og litt vemodig med disse avskjedene, vi har hatt mange fine barnehageår sammen også plutselig så skal Seniorene over på skolen og ut i den store vide verden.

Samtalen fortsetter rundt lunsjbordet, der det sitter to seniorjenter.
"Det er snart ikke igjen seniorer i barnehagen og i morgen slutter jeg også" sier en av dem. "Jammen det gjør jeg også det" kommer det kjapt fra den andre. "men da er det jo sommerferie, så da er det ingen her". "Kanskje du skal være på skolen og jobbe der?? hun titter håpefullt på den voksne. " Nei jeg skal jobbe her i barnehagen jeg, men vi ses sikkert og du kan jo besøke barnehagen om du har lyst." Ja det kan jeg jo" smiler seniorjenta. " imorgen så skal vi to ha med oss is også (hun peker på den andre jenta og seg selv),  og da blir det mye is da!!" sier den første.

"Veit du hva eller??" fortsetter hun " I over-i-går så var det SÅ varmt, og da spylte Bjørnar oss med vannslangen!!" Det var moro det!!" "Ja men det var litt kaldt også" sier den andre jenta. "Jammen det skal jo være litt kaldt, for det er jo vannslange da" kommer det kjapt fra seniorgutten....

Det er blitt en fast tradisjon i barnehagen at barna avkjøles litt på varme solskinnsdager med å løpe igjennom dusjen fra vannslangen. Og så fort temperaturen stiger, shortsene og sommerkjolene er på fra morgenene av, kommer barna bærende på badetøy og håndklær om morgenen - man vet jo aldri hvor varmt det kan bli i løpet av dagen og muligheten til å få være med å løpe med skrekkblandet fryd, hylende og leende sammen med barnehagevenner gjennom dusjen kan man ikke la gå ifra seg.


Det er ikke bare barn og voksne som trenger vann når sommersola skinner fra så å si skyfri himmel. For at det skal spire og gro, trenger kjøkkenhagen og så litt vann. Vi følger godt med på den og sørger for at både solsikker, sukkererter, gulrot og gresskar får sin dose med vann - og vi gleder oss til høsten når vi kan høste inn selvdyrkede grønnsaker og gi fuglene selvdyrkede solsikkefrø.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar