mandag 9. september 2013

Hvit, brun, men Fantorangen er rød!

Vi i den røde barnehagen på Tjura er utrolig heldige som bare trenger å gå rett over veien også er vi ute i den store skogen. Der kan vi leke og boltre oss, gå på turer, oppdage og undre oss over alt som vokser og lever i skogen og vi kan høste av det skogen gir oss av bær og formingsmaterialer.

Men det er en ting vi lar være helt i fred, vi bare ser men ikke rører - og det er soppene som vokser i skogen. Vi kan undre oss over markhull i soppen, se både bite små og kjempestore sopper - men vi lar de stå i fred - det er ungene og vi voksne enige om.

"Men pappaen min, han har sånn mozarella i skogen sin han, og den plukker han" forteller en liten pjokk meg mens vi går hånd i hånd bortover stien i skogen etter de andre barna - han peker på en diger brun sopp.
"Ja pappaen din kan plukke sopp, for han vet sikkert hvilken sopp han kan plukke - det vet ikke jeg skjønner du. Kanskje han plukker noe som heter Kantarell også?" "Ja det plukker han også" svarer han og nikker bekreftende.

En annen dag er jeg ute med en annen gruppe barn på tur i skogen. Jeg får ikke med meg starten av samtalen mellom de to guttene for jeg måtte stoppe opp og hjelpe et annet barn med en sekk som hadde vridd skulderreim, men vi innhenter guttene og hører hva de snakker om. Først tror jeg at de holder på med en lek, men etter hver ser jeg at de blir morske i ansiktene sine og de dytter litt hard til hverandre.

"Nei brun"
Nei, hvit"
"Nei brun sier jeg jo"
"HVIT!!"
Dette sier de til hverandre mens de dytter hver gang de sier en farge.
"Hva snakker dere om da gutter? Siden dere ser litt morske ut og dytter hverandre?" spør jeg undrende
"Pappaen min han plukker kantareller i skogen sin og de er brune de!!" sier den ene av guttene
"Men de er jo hvite de soppene" kommer det kjapt fra den andre.
"Så dere er ikke helt enige om fargen på kantarellen skjønner jeg. Da kan jeg hjelpe dere for jeg vet at kantarellen har gul farge"
Begge guttene sier "Åååå" og titter opp på meg.
"Jammen, jeg har sett sånne hvite sopper i butikken jeg" sier gutten som mente at soppen var hvit.
"Vi får kjøpt hvit sopp i butikken, og den heter champinjong" sier jeg
"Kantarell er gul og champinjong er hvit" sier jeg og vi smiler til hverandre guttene og jeg (konflikten er avblåst!) Da kjenner jeg ei lita hånd som tar i min, det er jenta som jeg hjalp tidligere med sekken. Hun har gått ved siden av meg og hørt taus på samtalen. Nå vil hun gi sitt bidrag, smiler og sier "Og Fantorangen er rød, det vet jeg!" "Ja det er den jammen" sier jeg og titter på henne, guttene nikker og sier "Mm-mm" før de løper av sted. Og jenta og jeg rusler videre ved siden av hverandre bortover stien, på vei tilbake til barnehagen vår.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar