tirsdag 20. desember 2011

Kværnkake i grauten

I dag har vi hatt en skikkelig nissefest i barnehagen.
Det har krydd av smånisser både ute og inne og alle har hatt på seg røde eller blå nisseklær og nisseluer.
På formiddagen gikk vi nissemarsj i nærmiljøet, og det er altid like moro.

Ut på nissemarsj bar det.


Nissemor ute på tur med alle smånissene

Herlig å kunne løpe av seg litt julelopper i nissekroppen

Etterpå var det samlingstund med premieutdeling til alle smånissene. Og da fikk vi flotte nissemedaljer, og vi takket og neide og bukket eller bådeneide og bukket. Ikke altid like lett å vite hva man skal gjøre...og om jentene skal bukke eller neie, de voksne gjør jo begge deler så, når de skal vise oss hvordan vi gjør det...


Fine nissemedaljen min

Til lunsj var det nissegrøt, og den smakte ekstra godt i dag. Vi satt ved langbordet med tente lys og nisseluer på, og hver skje ble smakt ekstra godt på, for i år var det ingen mandel i grøten, men en stor bit av en Kværnkake. Og plutselig var det ei nissejente som smilte stort og sa; "Jeg fikk kaka i grøten". Og hun ble da den heldige eieren av en sjokoladenisse. Heldig er hun, som kan kose seg med sjokoladenisse i jula.


Ingen nissefest uten nissegrøt.

Etter at vi hadde vært ute å akt i mormorbakken var det tid for æftasmat. Og etter en lesestund gikk vi rundt juletreet og sang både "Jeg er så glad hver julekveld", "Jeg gikk meg over sjø og land", "På låven sitter nissen" og mange flere julesanger. Herlig å kunne avslutte dagen på denne måten.


Jeg er så glaad hver julekveld

....vi svinger oss i kretsen og neier og bukker

Og som det sømmer seg for gode smånisser har vi hatt med oss en velfylt gavepose hjem i dag. I den er det gaver til både den ene og den andre, for vi har vært flittige i høst.


Tidlig hårvekst på enkelte smånisser på Tjura.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar